Senin, 31 Oktober 2011

WASAL

WASAL (MENERUSKAN TANPA MEWAKAFKAN)

 السلام عليكم

Wasal (bahasa Arab: وصلة‎, washlat) adalah tanda baca atau diakritik yang dituliskan pada huruf Arab yang biasa dituliskan di atas huruf alif atau yang disebut juga dengan Alif wasal. Secara ilmu tajwid, wasal bermakna meneruskan tanpa mewaqafkan atau menghentikan bacaan artinya wasal adalah perangkaian dua buah kata yg menghilangkan bunyi huruf alif (yaitu fonem /a/, /i/ atau /u/) dari kata kedua. [1]
Harakat wasal selalu berada di permulaan kata dan tidak dilafazkan manakala berada di tengah-tengah kalimat, namun akan berbunyi layaknya huruf hamzah manakala dibaca di mula kalimat.

Penggunaan alif wasal
Alif wasal tidak dibaca apabila bacaan tersebut dirangkaikan, namun apabila dijumpai pada pangkal kata maka alif wasal lebih sering dibaca sebagai fonem /i/, contoh:
ٱسم
"ism"
ٱبن
"ibn"
ٱجلس
"ijlis"

Namun adapula yang dibaca /u/, contoh:
ٱذكر
"udzkur"

Alif wasal dibaca /a/ jika dijumpai pada alif lam makrifah
Penggunaan alif wasal bisa dilihat dalam contoh berikut:
ٱهدنا ٱلصرط
"ihdinas shiraat"
Bacaan tersebut memiliki dua alif wasal, yang pertama pada lafaz ihdinaa dan as shiraat yang manakala kedua lafaz tersebut diwasalkan atau dirangkaikan dalam pembacaannya maka akan dibaca ihdinas shiraat dengan menghilangkan pembacaan alif wasal pada kata as shiraat.
Lihat pula contoh berikut:
نستعين ٱهدنا ٱلصرط
"nasta'iinuh dinas shiraat"
Bacaan di atas terdiri dari kata nasta'iin, ihdinaa dan as shiraat, dengan mewasalkan lafaz ihdina dengan lafaz sebelumnya, sehingga menghasilkan lafaz nasta'iinuh dinaa, dengan mewasalkan lafaz as shiraat dengan lafaz sebelumnya, maka akan menghasilkan lafaz "nasta'iinuh dinas shiraat".

Alif wasal lebih sering dijumpai bersamaan dengan huruf lam atau yang disebut juga dengan alif lam makrifah pada lafaz dalam bahasa Arab yang mengacu kepada kata yang bersifat isim atau nama.

Alif wasal dalam Alif lam makrifah

Contoh alif wasal dalam alif lam makrifah:
ٱلصرط
"as shiraat"
ٱلبقرة
"al baqarah"
ٱلإنسان
"al insaan"
Semoga ilmu yang saya  berikan bermanfaat bagi para pembaca, dan di amalkannya dalam kehidupan sehari-hari !

"Terimakasih"






Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Silahkan berkomentar !